Zlepšením infraštruktúry vzdelávania rómskych detí znížime počet segregovaných tried

11.07.2014 18:35

Materské školy v 82 obciach, ktoré sú zaradené do zoznamu žiadateľov o poskytnutie podpory z Lokálnych stratégii komplexného prístupu, dostali šancu rozšíriť svoje kapacity alebo zlepšiť prostredie pre deti v predškolskom veku.  Riadiaci orgán pre Regionálny operačný program vyhlásil Výzvu na podporu infraštruktúry vzdelávania marginalizovaných rómskych komunít v celkovom objeme takmer 47 miliónov eur. Ide o ďalšie efektívne využitie finančných prostriedkov vyčlenených pre  Horizontálnu prioritu Marginalizované rómske komunity. „Ide o prvú výzvu zameranú na rekonštrukcie, rozšírenie alebo modernizáciu vybraných materských a základných škôl. Vzdelávanie rómskych detí považujem za najdôležitejšie. Preto som otvoril túto tému aj na rokovaniach s Regionálnym operačným programom a Úrad splnomocnenca vlády SR pre rómske komunity následne spolupracoval pri vyhlásení výzvy a nastavení jej podmienok. Som rád, že sa nám podarilo presadiť, aby sa v tejto výzve a pri realizácii projektov uplatnil princíp sociálneho aspektu vo verejnom obstarávaní, ktorý nám pomôže znížiť nezamestnanosť Rómov,“ uviedol Peter Pollák, splnomocnenec vlády SR pre rómske komunity. 

V zmysle tejto výzvy môžu byť podporené iba tie projekty obcí, ktoré realizujú opatrenia na inkluzívne vzdelávanie detí z marginalizovaných rómskych komunít. Napríklad v školách, ktoré budú podporené sa musia uprednostniť zmiešané triedy pred zoskupovaním detí do osobitných alebo prípravných tried. Žiadatelia sú povinní uviesť všetky vzdelávacie programy a projekty zamerané na inkluzívne vzdelávanie rómskych detí. Žiadateľ napríklad môže uviesť zapojenie do výziev a projektov, ktoré inicioval Úrad splnomocnenca vlády SR pre rómske komunity. Ide o projekt  „Vzdelávaním pedagogických zamestnancov k inklúzii marginalizovaných rómskych komunít“ (MRK 1) „Inkluzívny model vzdelávania na predprimárnom stupni školskej sústavy“ (MRK 2); národný projekt "PRINED-projekt inkluzívnej edukácie". 

„Neodporúčam vytvárať samostatné triedy pre žiakov z rómskeho prostredia. Nedostatočné vedomosti a zručnosti, s ktorými rómske deti prichádzajú v porovnaní so žiakmi z majority do škôl navrhujeme vylepšiť podporovaním  materských škôl. A to najmä zavádzaním programov orientovaných na zlepšenie spolupráce s rodičmi rómskych detí a pri zapájaní asistentov učiteľa v materských školách,“ doplnil Peter Pollák, splnomocnenec vlády SR pre rómske komunity. 
Obce sa môžu zapojiť do Výzvy na podporu infraštruktúry vzdelávania marginalizovaných rómskych komunít, ktorá je zverejnená na internetovej stránke https://www.ropka.sk/aktualne-vyzvy/&id=55&page=1  do 3. októbra 2014.  Úrad splnomocnenca vlády SR pre rómske komunity na základe prieskumu, ktorý realizoval medzi obcami predpokladá, že obce budú mať záujem žiadať o finančnú podporu na zlepšenie infraštruktúry vzdelávania , a to najmä v oblastiach, kde sú nedostatočné kapacity škôlok a budovy sú v havarijnom stave.